10 Mac, 2010

Natrah @ Bertha Hertogh

Salam....







Hari ni ibu terdengar berita pagi di TV3 tentang seseorang yang bernama Natrah yang telah menjadi kontroversi di tahun 1950-an telah dibukukan kisah silammya oleh Datin Fatini Yaakob dengan judul buku seperti gambar di atas.



Setahu ibu, ibu angkat si Natrah ini berasal dari Kampung Banggol, Kemaman. Jadi maknanya Si Natrah ni dulu-dulu pernah tinggal di Kemaman inilah....tapi pada masa tu ibu belum wujud lagi. Ceritanya dititip dari orang dulu-dulu juga kepada anak-anak mereka sehinggalah sekarang. Ibupun tau jugak sedikit-sedikit tentang cerita Si Natrah ni...



Bertha Hertogh atau Natrah nama Islammya telah mencetus kontroversi kerana perebutannya di antara ibu angkatnya Che Aminah Mohamed dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda. Natrah pada masa itu berumur 13 tahun telah memeluk Islam dan bernikah gantung dengan guru bernama Mansor Adabi. Undang-undang British/Belanda tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin. Manakala dalam Undang-Undang Syariah Islam, perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhammad SAW, Siti Aisyah.


Natrah akhirnya diperintahkan dipulangkan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda dan keputusan itulah yang mencetuskan kekecohan masyarakat Islam di Singapura. Dilaporkan ada yang terbunuh dan terkorban sehingga Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama 2 hari.






Natrah digendong oleh ibu angkatnya, Che Aminah Mohamed. Gambar diambil sekitar tahun 1950-an





Natrah bersama ibu angkatnya dan suaminya Mansor Adabi


Kalau nak tahu kisah selanjutnya order dan baca buku ini click http://bukunatrah.blogspot.com/

Sekian dulu, nanti jumpa lagi...InsyaAllah
Terima kasih kerana mengunjungi rumah ibu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails